Cele mai bune idei de afaceri…

Ma minunez de abundenta de informatii existenta pe internet despre idei de afaceri, planuri sau sfaturi despre cum sa iti pornesti propria afacere. Sintagma “idei de afaceri” genereaza pe Google aproape jumatate de milion de rezultate. Pe cand “cum sa faci” bani de zece ori mai multe pagini existente. Pentru a va face o idee, “Basescu” este mai putin gasit decat sintagma cu peste cinci milioane de rezultate.

Inainte de toate ma surprinde “disperarea” omului de a gasi orice idee care sa ii permita sa paraseasca actualul loc de munca. Fie ca este vorba despre un job anost sau obositor, fie ca este vorba de mirajul succesului, toti vrem sa fim proprii nostri stapani. Si cine spune ca nu a cautat niciodata pe internet o idee de afacere cred cu toata convingerea ca nu spune adevarul. Fiecare dintre noi, la un anumit moment si cel putin o data, am cautat acea informatie care sa ne dea independenta financiara mult visata.

Problema este ca nu cred ca veti gasi acea idee geniala printr-o simpla cautare pe internet. Si chiar daca veti gasi ceva care va va convinge pe moment, cu siguranta veti renunta trei zile mai tarziu, dupa ce tot voi ati reusit sa identificati o multime de probleme. Si daca totusi nu ati identificat si ati reusit sa o puneti in practica, veti realiza la scurt timp ca nu exista piata, concurenta era mult mai acerba decat ati citit pe internet iar oamenii buni sunt greu de gasit. Si nu ati reusit decat sa pierdeti un an si o suma destul de mare de bani.

Asadar ideile bune de afaceri nu va vor aparea pe o pagina de internet. Desigur ca veti gasi prezentari, planuri de afaceri, povesti de succes, dar niciodata nu veti reusi sa identificati acea nisa potrivita voua. Puteti, cel mult, sa identificati un business si o zona in care afacerea respectiva sa nu existe si din care sa puteti scoate ceva bani. Dar nu va dura mult pina cand langa voi va aparea o companie cu clienti, capital care sa compenseze o marja de adaos mai mica decat a vostra si experienta in domeniu. Si atunci veti descoperi ca ati identificat in zadar o zona in care ati fi putut detine monopolul.

O afacere de succes este pornita atunci cand ai experienta, cunostinte in domeniu si o baza de date destul de solida. Daca ai lucrat la o fabrica de mobila timp de mai multi ani si consideri ca ai ajuns sa cunosti destul de bine piata, furnizorii si clientii, abia atunci poti spune ca poate este o idee buna sa pornesti propria ta fabricuta din care sa castigi macar de doua-trei ori salariul pe care il castigai inainte. Daca ai lucrat trei luni paznic la un striptease nu inseamna ca ai suficienta experienta in domeniu incat sa iti deschizi un club de noapte sau un restaurant.

Oamenii inteligenti au pornit afacerea in timp ce lucrau la cineva. Si, desi nu este etic si uneori poate nici chiar legal, au “directionat” usor-usor din clientii firmei la care lucra catre firma sa. Si in nici un an de zile a strans suficient capital si o baza de clienti solida, astfel incat sa poata spune “Demisionez!”.  Poate ca inteligenti este prea…elogios. Poate ca termenul potrivit este profitor sau smecher. Oricare ar fi termenul folosit, acum sunt oameni impliniti, ale caror business-uri merg din plin. Dar nu uitati ca majoritatea acestora au avut un lucru in comun: toti au pornit afaceri in sfera in care activau si pe care o faceau destul de bine. Si, cel mai probabil, le si placea.

Pentru acei tineri care inca mai rup netul in doua si pierd noptile cautand cea mai buna idee de afacere, imi pare rau sa va distrug elanul. Dar dintre cei o mie care au pornit un business pentru ca au crezut ca “se descurca”, aproape o mie au si incheiat asa cum au pornit. Minus investitia initiala. In tot acest timp petrecut fiind “patron”, ar fi putut invata un business la locul de munca. Si ar fi castigat ceva bani intre timp.

Si, cel mai important aspect dintre toate, daca voi ati avea un business de succes ati striga in gura mare cum se face acel business? Sau ati sfatui pe fiecare sa se apuce ca treaba merge ca pe roate? Ma indoiesc. Cine are o afacere o tine pentru el. Este regula numarul unu pentru a nu aduce pe piata concurenta inutila. Cel putin pina atunci cand consideri ca faci parte dintre jucatorii importanti de pe piata ta.

Acest articol a fost citit de 1930 persoane.

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *